söndag 15 september 2013

Vintage i sitt bästa!

 
Det finns ett par mönster jag alltid velat testa, men inte gjort. Tex. mönster från 1920-talet!
Vem skulle inte vilja testa det!?!
Eller en cardigan från 40 eller 50-talet?
Jag har vart mycket nu på internet och sökt olika vintage mönster och hittat en hel del roliga och vackra mönster.
Men ändå så har jag inte vågat mig på det riktigt än. i alla fall inte ett större projekt som tröjor och koftor.
Fast nu har jag ett "arkiv" av hemsidor med böcker från 1800-talet, mönster från 1910-1970 och annat smått och gott som jag säkerligen kommer att använda, förr eller senare!
 
Några av mina favorit sidor med retro mönster tänker jag även dela med mig till er, så gå gärna in och titta och vem vet ni kanske hittar något ni gillar!
 
Det ända kruxet och det som gör att jag inte gjort något av de här mönstren, är att de är skrivna på engelska!
 (och därför måste jag omvandla inches till centimeter, ounces till gram och leta upp garnet, så man kan se vad för tjocklek nystanet är osv. alltså allt man behöver veta och omvandla)
 
 
Den här sidan är en av mina favoriter! Med stickade mönster från 1920- talet och fotografierna är oslagbara. de i sig är riktiga proffs foton ( enligt mig och min smak)
 
 
 
Och andra sidor med mönster från lite överallt och olika tider:
 
 
 
 
 
Ha så trevligt =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar